Cine doreste defaimarea Radioului Public?

Radioul Public (Societatea Romana de Radiodifuziune) a fost in aceasta saptamana tinta unor atacuri fara precedent cu intentia clara de a aduce prejudicii acestei institutii cu traditie care s-a impus in ultimii ani prin eficienta financiara dar si prin foarte bune cifre de audienta.  Pe de o parte BNS-ul s-a asociat cu cativa angajati care au „calcat prin strachini” la Radioul Public, persoane care incearca sa isi ascunda incapacitatea profesionala in spatele unor acuze. Sustinute de un bloc sindical care s-a erijat intr-un acuzator la adresa SRR fara a veni insa cu informatii sustinute, bazandu-se doar pe dorinta de a conduce o campanie de unificarea a TVR cu SRR, in detrimentul Radioului Public. Pe de alta parte, un sindicat care se considera aparator al jurnalistilor din Romania, ccare conduce de vreme buna o campanie sustinuta pentru defaimarea conducerii SRR, si-a reinnoit acuzatiile nefondate la adresa Radioului Public.  BNS-ul a dorit in dese randuri sa isi impuna influenta in SRR, actiuni care, potrivit surselor noastre, au fost respinse cu eleganta de actualul management al Radioului Public. Atitudine corecta ce a deranjat, a aprins arogantele unui sindicat intr-un context evolutiv care demonstreaza ca, la fel ca un Europa, sindicatele isi pierd din influenta si din putere in contextul modernizarii legistlatiei.

Miza este clara: pe o piata media in plina dezvoltare, subminarea Radioului Public a devenit o actiune esentiala pentru anumite grupuri de interese. Rezultatele excelente ale SRR incomodeaza anumite posturi de radio private care au fost surclasate de audienta obtiuta de Radioul Public, audienta mare care „racaie” si alte trusturi de presa care doresc sa se impuna pe piata de radio dar sunt descurajate de eficienta SRR. Nu poti intra usor pe anumite zone atata timp cat acolo s-a impus foarte clar altcineva.
Nimeni nu se astepta ca aceasta importanta institutie puublica de presa – SRR – sa se „miste” atat de bine in piata si sa se adapteze relativ rapid la realitatea media nationala dar si internationala.

Se doreste de fapt defaimarea Radioului Public, atacarea SRR intr-o perioada de succes, eficienta care deranjeaza grupuri de interese care doresc sa isi construiasca imaginea pe atacuri asupra unui brand national: Societatea Romana de Radiodifuziune.

SRR a obtinut profit in ultimii doi ani si a reusit sa obtina val dupa val de audiente rezultate pozitive. Respectiv, impunerea Radio Romania Actualitati ca lider de audienta, cumulata atat la nivel urban cat si national, in timp ce Radio Romania Antena Satelor domina tot ce inseamna audienta in rural cu castiguri substantiale de ascultatori chiar in medii urbane consacrate cum ar fi Bucurestiul. Adaugam si Studiourile Regionale ale SRR care pe regiuni domina audientele. Una peste alta, adaugam si pofitul realizat anul trecut de SRR: 1,8 milioane de euro. Si, spre deosebire de TVR, SRR-ul nu a facut concedieri.

Mai mult, SRR s-a implicat in proiecte majore culturale care au adus si plus de imagine Romaniei. Ne aducem aminte de cuvintele de lauda ale premierului Chinei, aduse in Parlamentul Romaniei, la adresa Orchestrelor SRR care au impresionat prin prestatie la Shanghai. Festivalurile RADIRO, parteneriatele cu festivalul Enescu, proiecte diferite de sustinere a culturii la care se adauga un procent important de productii si informatii culturale inclusiv la Radio Romania Actualitati. Targurile Gaudeamus, cu o eficienta financiara prezentata public de SRR deranjeaza din nou piata de referinta. Proiectele culturale unice dezvoltate of-air de SRR pornind de la „Pianul calator”, „5 minute de muzica clasica” si pana la „Duelul viorilor”, sustinute exclusiv de Radioul Public… Iar deranjeaza. Nefiind vorba doar de un mecenat ci, mai ales, de indeplinirea misiunii Radioului Public: promovarea culturii, sustinerea educatii prin produse editoriale.

La RADIRO (Festivalul Orchestrelor de Radio din Europa) SRR a oferit posibilitatea publicului roman sa aiba acces la produse culturale de varf, cu acces prin bilete la preturi modice. Orchestre de prestigiu, alaturi de elita Orechestrelor Radio, au putut fi audiate la preturi incomparabil mai mici decat cele uzitate de orchestrele aduse de SRR in Romania, in comparatie cu costul de acces in salile unde de obicei evolueaza aceste orchestre in Europa, cum ar fi de exemplu Covent Garden sau Royal Opera House (unde cunoastem preturile pentru bilete).

Un Radio Public care justifica taxa

Audienta zilnica cumulata pe market share a SRR este de 4,5 milioane de ascultatori pe care o corelam cu platitorii de taxa in numar de aproximativ 5 milioane. Ce inseamna asta? Cei care platesc pentru serviciul public de radio chiar beneficiaza de programele Radio Romania. Adica primesc serviciile pe care le si platesc prin taxa radio.
Radioul are audienta in conditiile in care isi respecta obligatiil legale de a difuza cultura, informatii crente si de interes, comunicate ale autoritatilor, programe educationale si de divertisment. Fara a avea avantajele de care beneficiaza radourile comerciale si anume de a difuza ce vor, cand vor cu grile de pogram carenu sunt avizate de CNA si aprobate de Comisiile de Cultura din Parlament. „Reteta” editoriala gasita de SRR, complexitatea programelor dar mai ales talentul editorial de „impachetare” profesionista a informatiilor pe care este obligat sa le difuzeze Radioul Public au depasit acest „handicap” de impunere editoriala prin lege, dovedind profesionalism mai ales prin rezultatele obtinute in audiente.

Miza „grupurilor de interese”: unificarea SRR cu TVR

Cea mai simpla metoda de „ingropare” a Radioului Public este in acest moment agregarea cu TVR. Incarcarea SRR cu datoriile TVR si debarcarea actualei conduceri a SRR care are cel mai eficient managment al coporatiei din 1993, an in care SRR s-a desprins de TVR. Potrivit datelor prezentate in rapoartle anuale, in 2014 SRR a avut cele mai bune rezultate din 1993: eficienta financiara, ridicarea de audiente.  Ceea ce deranjeaza in piata media. Cum sa imparta privatii audienta cu o corporatie publica de presa care pana acum 3-4 ani nu isi punea problema audientelor? O institutie cu grile modernizate, cu aplicarea unui principiu clar in media radio: „radioul reprezinta industrie si arta”.
In concluzie: nimic nu justifica asaltul BNS, Mediasind si al altor organizatii asupra SRR. Doar daca in spatele acestor campanii de defaimare exista mize clare si interese de subminare a rezultatelor clare si dovedite ale Societatii Romane de Radiodifuziune.

Lansam prin acest articol un mesaj catre toti cei care citesc acest articol: aparati Radioul Public de grupurile de interese care doresc defaimarea acestei institutii. SRR nu este TVR si nici nu trebuie sa fie identificata cu TVR, unirea celor doua institutii nu trebuie sa se produca in defavoarea Radioului Public asa cum doresc anumite grupuri de interese!

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

*