A cata oara?!

In 2017 Gripen C/D, avioane noi, fusese declarat castigator in Bulgaria. Totul a fost anulat insa de premierul Borisov…

Nobody knew for sure, 🙂 dar, vorba ceea din batrani, incercarea moarte n-are.

Ciudat este faptul ca de fiecare data bulgarii ridica coada tot mai proeminent, daca in negura vremii (cand au inceput ei sa lanseze competitii pentru 8+8 avioane multirol) se discuta de F 16 SH si Kfir Block 60 israeliene, mai apoi au dat-o si in bimotoare, iar astazi (in luna iunie, parlamentul a aprobat un nou plan de achizitie pentru avioane menite sa inlocuiasca MiG 29) avem o adevarata menajerie de aparate luate in calcul. In fapt, cu exceptia celor rusesti si chinezesti nu cred sa fi scapat careva producator de agerul ochi al parlamentului bulgar.

Avem asadar, la capitolul divertisment, urmatoarea stire cu citire de la Reuters

Pe 25 iulie guvernul de la Sofia a trimis instiintare ca vrea sa cumpere 16 aparate multirol, noi sau uzate, in clasicul menage a…huit de 8+8. Banii pusi la bataie? Castraveti, ardei capia, gogonele etc in valoare de un miliard de dolari si-un pic. Foarte un pic…

 

Asadar, doamnelor si domnilor, avem urmatoarele posibile oferte (cereri de informatii):

  • Eternul Gripen C/D de la Saab, ultima oara fiind declarat castigator de o comisie neutra. Rezultatul a fost casat si competitia reluata, pe motiv “ca sa aiba si alti producatori sanse egale” – avioane second hand;
  • F/A 18 Super Hornet second hand. Un nou intrat in ochiometrul bulgarilor, se vede treaba ca-i trage ata la bimotoare;
  • Clasicul deja F 16 uzat din Statele Unite (via, cel mai probabil, OGMA Portugalia), dar sunt luate in calcul si F 16 israeliene, nu stim daca A/B sau C/D;
  • Eurofighter Tranche 1, zburate, din Italia si Tranche 3 noi din Germania. Ma intreb daca bulgarii au auzit cat ii costa ora de zbor pe austrieci;
  • Dassault Rafale, aparate aflate in dotarea Armée de l’air adica aparate SH,  din Franta, asta daca Franta va fi dispusa sa renunte la cateva Rafale din primele loturi.

Sapte RiF-uri pentru sapte tari si cinci modele de avioane, unele noi, altele mai putin noi.

Dintre cei enumerati mai sus, israelienii, portughezii, italienii, suedezii parca si germanii,  sunt deja clienti vechi ai hotararilor parlamentului bulgar cu privire la noi avioane care sa inlocuiasca MiG 29, mai nou veniti ar fi americanii de la Boeing cu SuperHornetul si francezii cu Rafale.

Acum ramane sa vedem cine mai pune botul la cantecele de sirena bulgareasca, cine mai pierde banii cu deplasarea pana la Sofia si cu copierea materialelor depuse deja, in unele cazuri, de 3-4 ori fara rezultate prea palpabile.

Bulgaria asteapta raspunsuri la RiF-urile emise pana pe 1 octombrie fix, presupunem noi ca anul acesta 🙂 .

Parca mai ieri scriam cum premierul bulgar, gospodin Borisov, le dadea cu tifla alora din aviatia lui proprie, declarand ca s-a saturat sa bage sute de milioane de euro (?!) in bransa lor militara si tot parca ieri pilotii bulgari faceau greva de frica sa mai zboare cu “29, sau tot bulgarii cand anuntau senini ca nu mai pot zbura ca nu mai au lubrifianti pentru avioane…

Daca de aceasta data lucrurile vor fi un pic diferite, in sensul ca se va ajunge pana la negocierea directa cu 1-2 ofertanti si daca, prin absurdul-absurdului, astia chiar vor da un miliard de dolari pe avioane, normal ar fi sa se indrepte spre ceva ce chiar ar putea, macar din cand in cand, sa le si zboare.

Taiem de pe lista toate bimotoarele si ramanem cu eternul Gripen C/D (de saracul a pierdut chiar si in Slovacia, buna amica cu Cehia) second hand de aceasta data – cea mai buna afacere posibila pentru Sofia si F 16 A/B de la americani via Lisabona, sau Netz/Barak de la israelieni.

Din punctul nostru de vedere, achizitia de F 16 ne-ar avantaja si pe noi prin prisma faptului  ca in acest colt de lume flota de F 16 ar creste vertiginos si am avea enorma sansa ca Aerostarul sa devina centru regional pentru intretinerea celor trei flote (Romania cu, speram noi, 17+36, Croatia – 12 bucati si Bulgaria cu 8+8).

Ar fi o mare afacere pentru Romania, cu atat mai mult cu cat s-au purtat deja discutii oficiale cu Croatia in acest sens, iar Zagrebul ar putea fi interest, mai ales dupa teapa ucraineana cu MiG 21, de o colaborare decenta cu Aerostarul.

Vedem ce va fi dar, din experienta ultimilor ani, baza am fi noi si croatii, bulgarii avand deja pregatita, cred eu, hotararea parlamentului pentru anul 2020.

GeorgeGMT

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

*

error: Content is protected !!